De technische ontwikkelingen op het vlak van auto-electronica en benzinemotoren verlopen sneller en sneller. Moderne benzinemotoren zijn uitgerust met een sequentieel multipoint benzine-injectiesysteem die via een CAN-bus systeem samenwerkt met de volledige voertuigelectronica.
Het antwoord van Bigas op deze technische ontwikkelingen is het Bigas SGIS PLUS-systeem. Dit is een high-tech multipoint sequentieel in line LPG-injectiesysteem, dat tijdens een ontwikkelingsperiode van 6 jaar door Bigas geheel in eigen huis is ontwikkeld.
Het SGIS PLUS-systeem garandeert u optimale motorprestaties en constant lage uitlaatgasemissies in combinatie met een zeer concurrentiële prijs. Het nieuwe Bigas-injectiesysteem is één van de weinige systemen momenteel op de markt die in staat is om zonder problemen te communiceren met de ECU'S van EURO-4 motoren. Absolute noviteit zijn de nieuwe geruisloze LPG-injectoren die het LPG pulsvorming en getimed voor iedere cilinder apart injecteert.
Het SGIS PLUS-systeem werkt volgens het master-slave principe, wat betekent dat de gas-injectietijden bepaald worden door de benzinecomputer. Dit is de reden waarom er geen verschil merkbaar is tussen het rijden op benzine en het rijden op gas.
Alle originele functies van de moderne EURO-4 motoren blijven dan ook werken en de uitlaatgasemissies halen ook met het SGIS PLUS systeem de strengste normen.
Aangezien het systeem enkel werkt op de benzine-injectoren, moeten er slechts weinig electrische verbindingen worden gemaakt, wat de kans op slechte contacten of moeilijk vindbare storingen tot een minimum herleid. Het is niet meer nodig om allerlei simulatoren te plaatsen om een goede werking te verzekeren.
De LPG-toevoer voor de injector wordt geregeld door een nieuwe SGIS PLUS-verdamper. Deze verdamper verdampt het vloeibare LPG uit de tank tot een afgeregelde voordruk van 1 tot 1,6 bar. Nieuw is de MAP (manifold pressure)-referentie-ingang waarmee de afgeregelde LPG-druk licht varieert met het motorvacuüm.
De SGIS PLUS-computer maakt de calorieberekening voor LPG op basis van de inspuittijden die de benzinecomputer genereert en geeft de bewerkte inspuittijden door aan de gas-injectoren.
Bijzonder is de electrische aansturing voor de LPG-injectoren die aan 6 V gestuurd worden en daarmee onafhankelijk zijn van accuspannings- en/of temperatuurvariaties. De Closed-loop-flowregeling voor injector stuurt met behulp van het teruggekoppelde flowsignaal de openingstijd zodanig dat de berekende LPG-hoeveelheid ook daadwerkelijk ingespoten wordt.
De SGIS PLUS-computer is zo ontwikkeld dat het systeem bestand is tegen de meest extreme temperatuurschommelingen en trillingen. Door zijn handzame afmeting kan het systeem ook in het kleinste motorcompartiment geïnstalleerd worden.
De ECU is OBD/CAN gestuurd, dit wil zeggen dat tijdens het rijden op LPG de injectie permanent geoptimaliseerd wordt aan de hand van de OBD/CAN gegevens. Daardoor zal uw voertuig minder verbruiken en beter rijden op LPG.
De schakelaar is zo ontworpen dat hij op elke vrije plaats in het dashboard geplaatst kan worden. De schakelaar is voorzien van leds om aan te geven of de wagen op gas dan wel op benzine rijdt en om de hoeveelheid gas aan te geven. De motor schakelt automatisch over naar benzine als de
LPG-tank leeg is. U wordt dan gewaarschuwd door een geluidssignaal en door een knippering van de tankaanduidingsmeter.
Elke cilinder heeft zijn eigen injector. De injectoren zijn volledig geruisloos. In elke injector bevindt zich een plunjer die elektromagnetisch omhooggetrokken wordt, waarna een LPG-puls wordt ingespoten. Net als bij een benzine-injector wordt de ingespoten hoeveelheid LPG geregeld d.m.v. het variëren van de openingstijd. Variaties in LPG-voordruk of injectorgedrag worden door het Closed-loop flow-regel-systeem automatisch en direct gecompenseerd zodanig dat dit geen gevolgen voor de injectieprogrammering heeft.
Voor de nieuwere motoren worden de injectoren van het merk Hana gemonteerd. Deze injectoren zijn sneller en nauwkeuriger. Deze injectoren hebben levensduur van minimaal 240.000 km - 2 jaar garantie met onbeperkt aantal kilometer.
Er kan een afzonderlijke kleppensmering gemonteerd worden. Voor een optimale bescherming van uw kleppen biedt het Bigas SGIS PLUS systeem de mogelijkheid om tijdens het rijden op LPG, en percentage aan benzine in te spuiten. Wij raden dit aan voor de meest klepgevoelige motoren.
Zo worden uw kleppen permanent gesmeerd door de benzine-toevoeging. Wij raden aan om bij een volle benzinetank steeds 50 milliliter Flashlube toe te voegen (hiervoor beschikken wij een speciale verpakking). Daardoor zal uw benzine samen met het Flashlube additief extra uw kleppen optimaal beschermen, ook tijdens het rijden op LPG. Om onnodig benzineverbruik te vermijden gebeurt de benzinetoevoeging op basis van de belasting van de motor. Bij zware belasting zal er relatief meer benzine ingespoten worden.
Voor een gemiddelde chauffeur moet u rekenen op een benzineverbruik van 2 tot 5 procent.